Ce reprezinta serviciile de evaluare si certificare competente profesionale?

Ce este evaluarea competenelor profesionale?

Evaluarea competentelor profesionale este procesul de colectare a informatiilor necesare pentru stabilirea competentei si judecarea lor in raport cu cerintele standardului ocupational pentru o ocupatie sau calificare data. Cu alte cuvinte, prin evaluarea competentelor profesionale se urmareste indeplinirea de catre candidat a fiecarei componente practice presupuse de activitatea sa la nivelul de calitate cerut in standardul ocupational, precum si cunoasterea de catre acesta a tuturor notiunilor teoretice necesare practicarii ocupatiei/calificarii alese. De asemenea, evaluarea competentelor vizeaza si modul in care sunt desfasurate de catre candidat activitatile specifice calificarii / ocupatiei sale (incluzand atitudinea, comportamentul, responsabilitatea, seriozitatea, consecventa, precizia) pe parcursul procesului de munca.

            Avantajele procesului de evaluare competente profesionale pentru candidat (client):

  • Costurile unui proces de evaluare a competentelor profesionale sunt reduse la jumatate fata de cursurile de formare profesionala
  • Durata unui proces de evaluare a competentelor profesionale este de maxim 30 de zile, cu mult mai redusa fata de cursurile de formare profesionala
  • Certificatul de competente profesionale obtinut in urma unui proces de evaluare a competentelor profesionale este recunoscut la nivel national si in statele membre UE
  • Certificatele pot fi eliberate mai rapid decat in cazul cursurilor de formare profesionala, chiar in maxim 48 de ore
  • Evaluarile pot fi desfasurate pe teritoriul intregii tari, chiar si in judetele / regiunile unde nu exista inca o sucursala ASIM
  • Intrucat procesul de evaluare poate fi derulat cand exista minim 1 candidat inscris, acesta este mult mai eficient, fara a mai fi nevoie de completarea unei grupe (ca in cazul cursurilor de formare profesionala)
  • Acordarea certificatului de competenta se bazeaza pe evaluarea a ceea ce candidatul este capabil sa faca in conditii reale de munca
  • Evaluarea competentelor ajuta la cresterea increderii in sine si a capacitatii de autoevaluare
  • Certificatul de competenta ofera recunoasterea competentelor unei persoane, indiferent de modul in care acestea au fost dobandite, ceea ce inseamna ca nu este necesara urmarea unui curs de calificare inainte de sustinerea evaluarii
  • Certificatul de competenta poate fi acordat indiferent de varsta candidatului fara a restrictiona accesul la evaluare
  • Certificatul de competenta constituie o garantie a capacitatii unei persoane de a activa intr-o ocupatie/calificare si pune in evidenta competentele transferabile de la o ocupatie la alta. De aceea, obtinerea unui certificat de competenta profesionala mareste sansele de angajare si posibilitatile de dezvoltare a unei cariere.

            Avantajele procesului de evaluare competente profesionale pentru angajator (client):

  • Candidatii nu vor intrerupe programul de lucru decat pentru o perioada foarte scurta de timp, respectiv timpul efectiv aplicarii instrumentelor de evaluare
  • Costurile sunt reduse la jumatate, reducand astfel cheltuielile angajatilor sau ale organizatiei angajatoare
  • Certificatele de competente profesionale sunt recunoscute la nivel national si international, certificand astfel competentele recunoscute ale angajatilor
  • Prin introducerea certificatelor de competenta profesionala in unitatea pe care o conduce, angajatorul dovedeste interesul fata de angajati, contribuind la cresterea motivarii profesionale a acestora
  • Certificatele de competenta profesionala au o importanta contributie la imbunatatirea structurii organizationale si la convingerea angajatorului ca forta de munca este competenta, ceea ce constituie o garantie pentru obtinerea de rezultate performante
  • Certificatele de competenta reprezinta un instrument util, eficient, structurat si masurabil, in dezvoltarea profesionala a personalului
  • Angajatorul poate efectua recrutarea si selectia personalului utilizand informatiile continute in certificatul de competenta si poate proiecta posturile din organizatie conform standardelor, care precizeaza aptitudinile si cunostintele necesare desfasurarii activitatilor specifice.

La ce imi folosesc serviciile de evaluare si certificare a competentelor profesionale?

Serviciile de evaluare si certificare a competentelor profesionale reprezinta procesul prin care persoanele interesate pot dobandi un certificat de competente profesionale recunoscut in Romania si in statele membre UE, pentru o calificare in care demonstreaza cunostintele si abilitatile necesare, conform unui standard ocupational. Certificatele de competente profesionale au valoare egala cu certificatele de absolvire sau calificare, obtinute in urma unui curs de formare profesionala.

Serviciile de evaluare a competentelor profesionale vin in intampinarea persoanelor care au experienta intr-un domeniu, dar nu detin un certificat sau o certificare a competentelor dobandite prin practicarea calificarii / ocupatiei respective. In eventualitatea in care doriti sa obtineti un certificat care sa ateste competenta dumneavoastra in domeniul vizat, puteti participa la un program de evaluare si certificare a competentelor profesionale, in urma carora va vor fi evaluate si certificate competentele.

Asa cum am prezentat si in sectiunea anterioara, serviciile de evaluare si certificare a competentelor sunt utile si eficiente, intrucat prezinta urmatoarele beneficii pentru candidati si angajatorii acestora:

  • Timpul alocat este minim, intrucat un proces de evaluare si certificare a competentelor profesionale nu depaseste 30 de zile, asigurand astfel continuitatea fluxurilor de productie si reducerea pierderilor cauzate de intreruperea activitatilor societatii;
  • Costurile implicate sunt si ele reduse cu cel putin 50 %, intrucat evaluarea competentelor profesionale, prin abordare si procedura de lucru, este mult mai flexibila si adaptiva decat formarea profesionala, reducand astfel costurile cu chiria, utilitatile, consumul de materii prime presupuse de formarea profesionala clasica;
  • Eficienta evaluarii competentelor profesionale este sporita, intrucat este mult mai focusata si orientata catre evaluarea / aprecierea unor elemente concrete, definitorii si obligatorii ale competentelor (aspectele critice). Indeplinirea acestora garanteaza intr-o mare masura capacitatea de a indeplini cu succes toate sarcinile presupuse de practicarea ocupatiei / calificarii respective.

In ce constau serviciile de evaluare si certificare a competentelor profesionale?

Etapele procesului de evaluare si certificare a competentelor profesionale

Procesul de evaluare si certificare a competentelor profesionale este impartit in mai multe etape, si anume:

  1. Inscrierea candidatului pentru evaluarea competentelorCandidatul depune o cerere la un centru de evaluare autorizat pentru ocupatia/calificarea pentru care doreste un certificat de competente profesionale. Acestuia i se repartizeaza un evaluator de competente profesionale certificat care va raspunde de punerea in aplicare a intregului proces de evaluare.
  2. Asistarea candidatului pentru realizarea autoevaluarii – Evaluatorul detaliaza continutul si prevederile standardului, ii prezinta fisa de autoevaluare si modul de completare a acesteia. Candidatul analizeaza fiecare aspect al competentelor pentru care solicita evaluarea, asa cum este el identificat in fisa de autoevaluare si decide daca poate sau nu sa produca dovezi din care sa rezulte clar si fara echivoc ca este competent.
  3. Stabilirea unitãtilor de competenta pentru care candidatul solicita evaluarea – Dupa ce candidatul a completat fisa de autoevaluare urmeaza analizarea ei impreuna cu evaluatorul. In urma acestei analize, candidatul stabileste, de comun acord cu evaluatorul, unitatile de competenta pentru care doreste sa-i fie evaluate si certificatele competente profesionale.
  4. Planificarea si organizarea procesului de evaluare – Evaluatorul planifica si organizeaza procesul de evaluare, de comun acord cu candidatul. El se asigura totodata ca metodele de evaluare stabilite precum si programarea desfasurarii procesului de evaluare au fost agreate atat de candidat cat si de conducerea centrului de evaluare. Durata procesului de evaluare nu trebuie sa depaseasca 30 de zile.
  5. Culegerea dovezilor de competenta – In evaluarea competentelor profesionale, dovezile de competenta produse de candidat sunt judecate in raport cu aspectele critice stabilite pentru fiecare unitate de competenta din standard. Dovezile de competenta sunt culese dintr-o gama larga de surse (dovezi directe, dovezi indirecte, dovezi suplimentare). Dovezile sunt obtinute in urma aplicarii instrumentelor de evaluare.

Instrumentele de evaluare aplicate:

  • Pentru testarea cunostintelor
    • Teste scrise
    • Intrebari orale
    • Raport din partea altor persoane
  • Pentru testarea abilitatilor practice
    • Fise de observare
    • Simulari / demonstratii structurate
    • Raport din partea altor persoane
  1. Analizarea dovezilor si luarea deciziei privind competenta – Dovezile de competenta sunt analizate si judecate de evaluator in raport cu aspectele critice corespunzatoare unitatilor de competenta stabilite de candidat, pe baza principiilor evaluarii (validitate, credibilitate, corectitudine, flexibilitate, transparenta, simplitate).
  2. Eliberarea certificatului de competenta – Persoana declarata competenta in urma procesului de evaluare primeste un certificat de competente profesionale. In certificatul de competente profesionale sunt mentionate unitatile de competenta pentru care persoana a fost declarata competenta. Certificatul se completeaza de catre secretarul centrului de evaluare.

 

Ce fac dupa participarea la un program de evaluare si certificare a competentelor profesionale?

Am participat la un proces de evaluare si certificare a competentelor profesionale. Ce fac mai departe pentru a-mi pastra locul de munca actual sau a-mi gasi un loc de munca mai bun?

Daca sunteti angajat si doriti sa optati pentru serviciile de evaluare si certificare a competentelor profesionale sau ati facut deja acest lucru, iata ce trebuie sa faceti pentru a va pastra locul de munca actual sau a ocupa un loc de munca mai bun:

  1. Primul pas este sa faceti demersurile la angajator pentru schimbarea incadrarii in contractul individual de munca din „Muncitor necalificat” sau o alta ocupatie in ocupatia / calificarea vizata. Acest fapt va garanteaza un salariu marit, conditii mai bune de munca si riscuri reduse in caz de accident. De asemenea, fiind un muncitor calificat, deveniti mai valoros pentru angajator, intrucat si acesta poate beneficia de pe urma calificarii / recalificarii dumneavoastra (participarea la licitatii, obtinerea de avize, licente, autorizatii);
  2. Avand deja un punct de pornire (un certificat recunoscut care va atesta competentele intr-un anumit domeniu) puteti incepe sa claditi profilul dumneavoastra profesional, prin perfectionarea continua si imbunatatirea cunostintelor / abilitatilor dobandite, precum si diversificarea acestora in domenii noi. Acest lucru poate fi facut prin participarea la alte programe de formare profesionala / perfectionare / instruire sau auto-instruire (studiu individual de materiale, site-uri Internet, brosuri, prospecte, etc.);
  3. In situatia in care doriti sa ocupati un alt loc de munca, cu conditii mai bune de lucru sau cu un salariu mai bun, obtinerea unui certificat de competente profesionale va poate ajuta sa faceti acest lucru. In contextul actual din Romania, luand in calcul toate prevederile legislative in vigoare, toti lucratorii trebuie sa fie calificati pentru locurile de munca pe care le ocupa, altfel risca sanctiuni foarte mari, atat ei cat si angajatorii lor. Cu alte cuvinte, diferenta dintre 2 candidati cu aceeasi experienta si acelasi nivel de pregatire poate consta intr-un certificat care sa ateste competentele profesionale detinute de o persoana.

Cautarea unui loc de munca in 12 pasi simpli

Cautarea unui loc de munca presupune organizare in functie de scopuri, un plan si mai ales intocmirea unei liste de cautare. Planul urmator contine 12 pasi de baza in cautarea de joburi:

  1. Actualizarea CV-ului, esentiala la fiecare trimitere catre un potential angajator. Incearca, cel putin o data pe luna, sa adaugi noi abilitati si cunostinte in CV, responsabilitati noi primite la actualul job. Angajatorii urmaresc data ultimei actualizari a CV-ului si isi dau seama daca esti sau nu un candidat activ. Noile competente certificate pot fi primele actualizari ale CV-ului tau.
  2. Alcatuieste o lista de realizari. Lista de realizari in cariera este utila pentru momentele cand esti descurajat si vrei sa renunti la cautarea de locuri de munca. Alege sa privesti lucrurile din perspectiva angajatorului si evidentiaza acele realizari prin care demonstrezi ca esti necesar pentru job.
  3. Gandeste-te ce activitati ti-au placut la celelalte joburi si de ce. Care a fost seful tau preferat la job si de ce? Ce fel de oameni din jurul tau ti-au placut si de ce? Raspunzand la aceste intrebari iti vei defini un profil al mediului organizational in care vei dori sa-ti petreci 8-9 ore pe zi.
  4. Dezvolta o retea de contacte. Cu cat stii mai multe persoane din domeniul tau de activitate si din zonele conexe, cu atat vei afla mai usor despre joburile vacante din companiile in care acestia lucreaza, despre mediul de acolo si politica de salarizare. Vei avea astfel o serie de elemente prin care poti decide mai usor daca un job este sau nu bun pentru tine.
  5. Informeaza-te despre companiile noi in orasul tau. Urmareste presa de business si diversele pliante de promovare pentru a afla ce companii isi extind activitatea si ce jucatori noi apar pe piata locala. Te vei interesa apoi de posibilele joburi disponibile, cerintele si beneficiile lor.
  6. Realizeaza o lista scurta a joburilor de care esti interesat, care au legatura cu experienta, abilitatile, studiile tale si te pot ajuta in urmarirea drumului tau in cariera.
  7. Listeaza numele catorva companii in care ti-ar placea sa ai un job si strange informatii despre istoric, cultura organizationala, planuri de viitor, locuri de munca vacante. Foloseste internetul, media, targurile de joburi sau cunoscutii pentru a afla cat mai multe.
  8. Concepe diverse scrisori de intentie, personalizate in functie de jobul pentru care te promovezi.
  9. Realizeaza o lista scurta cu persoanele pe care le poti contacta pentru scrisori de recomandare, in cazul in care iti sunt solicitate la un viitor job.
  10. Creeaza un profil de cautare al joburilor. Atentie la oras, nivel de experienta, domeniul de interes, tip de job (full time, part time etc). Trimite CV-ul tau doar la joburile care corespund profilului tau.
  11. Fii activ si perseverent – cauta zilnic noi oportunitati de joburi pe site-urile de recrutare sau la targurile de joburi.

Probabil ca nu exista un job ideal, dar prin informare si rabdare se poate ajunge cat mai aproape de el. Fiecare din listele de mai sus este bine sa fie revizuite periodic. De fiecare data iti poti gasi alte puncte de sprijin in alegerea celei mai bune solutii in cautarea unui nou job.

Sfaturi pentru gasirea unui loc de munca

Sfatul 1 – Aplică numai la joburile pentru care te consideri potrivit/ă

Renunţă la a mai trimite zeci sau sute  de CV-uri pe zi. Este posibil ca într-o zi să te cheme cineva. Însă acesta este un demers cantitativ care la capitolul calitate nu-ţi oferă şanse foarte mari. Aplică numai la câteva joburi pe zi (3-4) şi urmează sfaturile de mai jos.

Sfatul 2 – Citeşte cu atenţie cerinţele şi atribuţiile postului

Cei mai mulţi dintre candidaţi omit această etapă sau trec superficial peste ea. Acesta este momentul în care afli dacă jobul respectiv ţi se potriveşte. Citeşte cerinţele cu atenţie  şi analizează dacă îndeplineşti condiţiile minime. Puneţi câteva întrebări: Vreau acest job? Sunt potrivit/ă pentru el? Sunt calificat/ă pentru el? Dă-ţi aceste răspunsuri. Dacă răspunsul este negativ mai bine ai căuta alt job. Dacă răspunsul este afirmativ poţi trece la pasul următor.

Sfatul 3 – Caută informaţii despre companie

Acest caz este valabil în sitaţia în care este publicat şi numele angajatorului. Companiile serioase de obicei publică numele lor. Astfel fă un scurt research şi află mai multe despre companie: domeniu de activitate, puncte de lucru, cifră de afaceri, valori ale companiei, etc. Află cât de multe lucruri posibil. Asupra acestei etape trebuie să zăboveşti măcar câteva minute. Aceste informaţii sunt esenţiale şi îţi vor servi în paşi următori.

Sfatul 4 – Cum scrii scrisoarea de intenţie?

Scrisoarea de intenţie trebuie să o scrii tu, aceasta este ideea. Renunţă la a mai folosi o scrisoare tip. Aceste scrisori se văd imediat. De Exemplu: Animată de dorinţa de a reuşi, am aplicat la acest job…... Mda, este un început bun, dar nu unul convingător. Probabil încă 50 de aplicaţi folosesc această expresie. Evită pe cât de mult folosirea acestor şabloane. Ca angajator nu-ţi comunică nimic o scrisoare de intenţie care nu spune nimic. Dar ai putea spune: Da, dar spune multe, este o scrisoare pozitivă. Nu-i de ajuns, acest lucru nu te ajuta, ba uneori chiar te încurcă de cele mai multe ori.

Ştiu, probabil găseşti un model pe internet şi este posibil chiar să ţi se potrivească. Vrei acel job pentru care aplici? Îl vrei cu adevărat? Trebuie să faci mai mult. Întrebarea este: atunci ce scriu in ea daca nu expresii si fraze care sună frumos? Scrisoarea de intenţie trebuie să vorbească despre tine şi despre jobul la care aplici într-un mod personal. Altă expresie standard care nu prea te ajută: Mă consider candidatul ideal pentru postul oferit de compania dumneavoastră. Şi această expresie sună frumos, însă tot nu este una personalizată. Ce însemnă de fapt personalizat? Însemnă mult mai multe lucruri printre care enumăr:

  • în scrisoarea de intenţie trebuie să menţionezi numele companiei de câteva ori;
  • în scrisoare de intenţie trebuie să se înţeleagă că ai înţeles cerinţele postului (cu exemplificări);
  • din scrisoarea de intenţie trebuie să reiasă că ştii câteva lucruri despre companie (nu doar să spui că ştii, ci spune CE ANUME ŞTII)
  • în scrisoarea de intenţie trebuie să faci conexiunea clară între pregătirea ta şi cerinţele postului (nu la modul general ci explicit, cu enumerări eventual)
  • in scrisoarea de intenţie trebuie să enumeri abilităţile tale cheie şi să spui că pot fi folosite pentru îndeplinirea atribuţiilor X şi Y enumerate in anunţ.
  • Din scrisoarea de intenţie trebuie să reiasă că şti să faci lucrurile enumerate în anunţ. Este bună şi „dorinţa de a învăţa”, insă angajatorul este interesat în primul rând de ce ştii să faci nu de ceea ce ai putea învăţa în viitor.
  • In cazul in care eşti student sau proaspăt absolvent, evită să începi scrisoare de intenţie cu proaspăt absolvent al Facultăţii X şi încercă înlocuire cu „sunt calificat în …”
  • Iar in final, trage o concluzie privind programarea la un interviu. Spune-i de ce te-ar putea chema, de ce meriţi tu o programare la un interviu. Aici foloseşti punctele tale forte conectate la nevoia angajatorului. Găseşte acel motiv cheie care l-ar determina să te cheme. Dacă nu-l găseşti ai o mare problemă, care nu mai ţine de scrisoarea de intenţie ci de abilităţile şi calificările tale, iar aici numai tu te poţi ajuta sau un coach.
  • Poţi acum să te plângi, că este prea greu, că este prea mult efort la mijloc. Poţi însă să te mobilizezi. Ai dreptate, este un efort, însă întrebarea este următoarea: vrei acel job sau nu?

Sfatul 5 – Trimiterea CV-ului

La fel ca şi în cazul scrisorii de intenţie şi aici poţi face câteva lucruri în plus. Caută realizările şi responsabilităţile pe care le-ai avut in trecut şi trece-le in CV. Este ideal când aceste responsabilităţi coincid cât mai mult cu cerinţele postului. Strategia este aceiaşi ca şi in cazul scrisorii de intenţie, anume personalizarea.

Sfatul 6 – Completarea mini interviului

După cum ştiţi multe anunţuri sunt însoţite de întrebări la care trebuie să răspundeţi. Acelaşi sfat vi-l dau şi aici anume să personalizaţi. Încă un aspect asupra căruia vreau să atrag atenţia: păstraţi o doză de modestie în completarea lui. De exemplu daca sunteţi puşi să enumeraţi puncte slabe, evitaţi expresiile tipizate transformate în pozitiv cum ar fi: „prea perseverent”. Lipsa prea mare de modestie poate deranja fiind catalogată drept îngâmfare nemăsurată, lucru care nu te va avantaja.

Sfatul 7 – Send şi PostSend

După cei dai send aplicaţiei încercă să afli când se face recrutarea. Cine se ocupă? Când sunt programările? Caută şi emailul de pe site, preferabil de la resurse umane. Poţi trimite un email în care să te prezinţi să spui că ai aplicat şi vrei să afli când vor fi programările, în speranţa că vei fi chemat/ă. Poţi să alegi la un moment dat şi să suni.

Aceasta va fi o dovadă pentru angajator că tu chiar îţi doreşti acel job. Insistă puţin, nu te costă mare lucru.

Intocmirea / completarea unui Curriculum Vitae

Sectiunea initiala a unui CV

Nume, adresa, telefon, e-mail, adresa web

Nici o alta informatie nu este ceruta. Daca îti vei schimba adresa noteaza pâna când este valabila cea curenta (Ex. pâna la 15 iulie 2002).

Daca nu poti raspunde la telefon în timpul orelor de serviciu, scrie si un numar de telefon unde îti pot fi lasate mesaje.

Daca incluzi si o adresa de pagina WEB personala, asigura-te ca formatul este unul profesional. Situl tau poate sa includa un CV, exemple ale activitatii profesionale, fotografii etc.

Daca nu esti cetatean român, noteaza si cetatenia.

Obiectivul de cariera/ obiectivul pentru pozitia solicitata

Pentru locurile de munca cu program redus sau pentru diversele colaborari obiectivul de cariera nu este esential. El ofera totusi angajatorului o idee despre ce ai de gând sa faci.

Pentru slujbele permanente, pe baza de contract de munca, obiectivul personal pentru postul vizat este esential.

“Obiectivul de cariera” se întinde pe o perioada mai mare de timp, in timp ce obiectivul personal pentru postul vizat se refera la primii pasi pe care ii vei face in organizatie (de ex. sa ajungi cercetator in domeniul Bioingineriei Umane este un obiectiv de cariera, in timp ce acceptarea pozitiei de Tehnician de laborator este un obiectiv pentru postul dorit).

Obiectivele trebuie formulate in termeni de genul “ce poti sa faci pentru un angajator” si nu “ce poate angajatorul sa faca pentru tine”. Evita expresiile ca “…unde imi voi putea folosi cunostintele si aptitudinile pentru a-mi largi nivelul de expertiza in…”.

Obiectivul trebuie formulat dupa locul de munca pe care il vrei acum (ex. Programator sau Asistent Social), sau dupa aria in care vei lucra (ex. Comunicare, Relatii Publice etc.).

Pregateste-ti mai multe versiuni de CV-uri in care sa-ti descrii aptitudinile relationat strict la cerintele locului de munca spre care aspiri.

Sumarul experientei profesionale in raport cu cerintele postului vizat

Aceasta sectiune este, surprinzator, eliminata de marea majoritatea celor care isi redacteaza un CV. Ea este poate CEA MAI IMPORTANTA COMPONENTA a CV-ului. Sectiunea va oferi o imagine concisa asupra calificarilor tale tinand seama de obiectivele declarate de tine.

Aici vrea orice angajator sa ajunga cand citeste un CV. In aceasta sectiune angajatorul va regasi in tine persoana ideala pentru postul pe care il ofera, va regasi avantajele competitive pe care le pui la dispozitie. Evita redactarea cronologica a valorilor pe care le oferi. Doar scrie-le.

Poti sa incluzi cateva cuvinte cheie. Acestea vor putea fi usor folosite în bazele de date ale angajatorilor, pentru a te gasi mai târziu.

Aceasta este cea mai grea sectiune pe care o ai de scris in CV-ul tau. Nu încerca sa o scrii pana cand n-ai scris restul CV-ului. Ai nevoie sa vezi si sa intelegi informatia scrisa inainte de a o rezuma.

Poti sa incluzi 3-7 subpuncte, folosind substantive si adjective (nu verbe de actiune).
Mergi pe urmele experientei tale de munca, a celei din pozitia de voluntar si/sau pe baza unor activitati extracurriculare in termeni de durata, scop, obiective atinse etc. Daca nu ai experienta relevanta, accentueaza aptitudinile pe care le-ai dezvoltat in termenii relatiilor interpersonale, organizationale etc.

Prima fraza se rezuma la experienta pe care o ai tinand seama de obiectivul declarat (ex. un an experienta in design grafic)

A doua fraza descrie cunostintele tale relationat la numeroasele componente si aspecte ale postului spre care aspiri (ex. bugetare, scrierea rapoartelor, planificare etc.).

A treia fraza descrie numeroasele aptitudini pe care le ai pentru a indeplini efectiv cerintele locului de munca (ex.capacitatea de a rezolva probleme, capacitatile de comunicare, managementul timpului etc.)

A patra fraza se refera la baza academica pe care o ai. Ea completeaza experienta practica acumulata (ex. design, evaluarea resurselor, marketing etc.)

A cincea fraza enumera caracteristicile si atitudinile tale personale, asa cum sunt ele cerute de locul de munca solicitat (de incredere, abilitatea de a lucra sub presiune, creativitate etc.)

 

Sumarul aptitudinilor

Aceasta sectiune este esentiala in cazul CV-urilor care omit obiectivul pentru pozitia solicitata si a sumarului calificarilor. Ea va fi inserata imediat dupa sectiunea “Nume si Adresa”.

Are in componenta 3-6 subpuncte care subliniaza cele mai relevante puncte forte pe care le detii pentru locul de munca solicitat. Descrie avantajele tale competitive – valorile pe care le oferi.

Mentioneaza formele de educatie/training formale sau profesionale. Poate fi folositor sa mentionezi si cunoasterea altor limbi (engleza, franceza, germana etc.).

Enumera principalele arii in care posezi abilitati (ex. utilizarea calculatorului, instrumentare stiintifica etc.).

Enumera si caracteristicile tale personale care sunt cerute de pozitia pe care o soliciti (ex. entuziasm, flexibilitate, atentie la detalii etc.).

 

Educatia

Studentii in anii terminali vor scrie in CV daca sunt studenti in sistem de stat sau privat, diploma pe care urmeaza sa o obtina, disciplina pe care isi focalizeaza interesele, universitatea, anul inceperii facultatii, diversele titluri obtinute sau spre care aspira (ex. student ASE, finante – banci, Bucuresti, 1 Oct.1999 – pana in prezent).

Nu este necesar sa treci in CV scoala primara si gimnaziul absolvit, decat daca au fost institutii prestigioase.

Mentioneaza liceul absolvit, diploma obtinuta, data si, daca doresti, poti scrie si specializarea obtinuta (ex. Bucuresti, Diploma Bacalaureat, Liceul “Ion Neculce”, 1999). Numele diplomelor obtinute nu se abreviaza.

Toate etapele educationale vor fi scrise in ordine inversa absolvirii lor (cea mai recenta prima).

 

Cursuri Relevante

O sub-sectiune este cea a cursurilor care au relevanta in raport cu locul de munca dorit.

Alege 6-10 cursuri care au legatura cu obiectivul declarat. Daca unul dintre cursuri nu aduce, prin titlul lui, informatii relevante cu privire la legatura cu obiectivul declarat, explica separat de ce a fost introdus in lista. Lista va trebui “aranjata” in ordinea prioritatilor. In orice caz, evita enumerarea haotica. Poate avea aspect tabelar pentru o mai buna citire.

 

Proiecte
In aceasta sub-sectiune pot fi scrise proiectele relevante, rapoartele, tezele etc. pe care le-ai pregatit (cu ghilimele). Daca titlul este suficient de expresiv, va fi scris fara a fi date explicatii suplimentare.

 

Experienta IT&C

Vor fi mentionate atat cunostintele teoretice, cat si cele practice. Poate fi realizat un tabel cu sectiunile: Hardware, Operating Systems, Software, Limbaje de programare.

 

Experienta profesionala

CV-ul cronologic este cea mai acceptata forma pentru sublinierea experientei profesionale.

Incearca acest format pentru inceput.

Daca nu poti sa subliniezi punctele tale forte inca de pe prima pagina, incearca un CV cronologic modificat. Daca nici acesta nu ajuta, incearca CV-ul functional.

 

Cercetare stiintifica, certificare

Prezinta o lista a calificarilor, tinand cont de obiectivul postului. Daca adaugi si date, ordinea va fi cea invers cronologica.

 

Premii, burse

Mentioneaza numele premiului, numele institutiei care ti-a acordat premiul si data. Mentioneaza premiile importante, atat cele obtinute in facultate, cat si cele obtinute in liceu. Ordinea lor va fi invers cronologica. Explica ce inseamna acel premiu daca cititorul nu poate intelege importanta.

 

Afilieri profesionale

Vor fi listate numai cel care au relevanta pentru pozitia solicitata.

 

Articole publicate

Vor fi mentionate numai articolele aparute in revistele care ar trebui sa prezinte interes pentru angajator. Mentioneaza ce anume a fost publicat si ce a fost trimis spre publicare. Mentioneaza documentele pe care le-ai prezentat din pozitia de invitat special sau vorbitor invitat in cadrul diverselor conferinte, seminarii etc.

Daca lista este foarte lunga, mentioneaza numai materialele relevante pentru postul solicitat.

 

Limbi straine

Mentioneaza in primul rand limbile in care poti vorbi fluent si in care poti sa iti desfasori activitatea (altele decat limba romana). Mentioneaza daca poti sa vorbesti si/sau sa scrii in limba respectiva.

 

Activitati/ interese

Activitatile desfasurate ca voluntar pot fi incluse in mai multe moduri, in functie de mesajul pe care vrei sa-l transmiti. Poti sa incluzi activitatile de voluntariat in aceasta sectiune daca vrei sa demonstrezi modul de petrecere a timpului liber.

Daca vrei sa subliniezi chiar activitatile in cauza, poti sa creezi o sectiune separata numita “Activitati voluntare”. Aici vei putea sa mentionezi si organizatiile sub umbrela carora iti desfasori activitatea de voluntar, contributiile pe care le aduci etc. Incepe fiecare punct din lista ta cu un verb.

Poti sa incluzi activitatea de voluntariat si in cadrul sectiunii care descrie experienta de munca daca activitatile prestate iti pot crea avantaje (ex. Assistant Manager – volunteer).

Organizarea activitatilor va fi facuta in ordine invers cronologica.
La finalul acestei sectiuni poti sa incluzi interesele tale (ex. educatie fizica, hobby-uri, sporturi sau activitati relaxante). In general, angajatorii vor sa stie cum iti petreci timpul liber (ex. in activitati independente/de echipa). Daca ai dubii asupra acestei sectiuni poti sa renunti la ea.

 

Referinte/ mapa personala

Nota: “referinte la cerere” indica caracterul optional al acestora. Adaugati numele persoanei care va recomanda daca ea este bine cunoscuta de catre angajator. El va dori sa va intalneasca datorita prezentei respectivei persoane.

Fara nume de referinta in CV va trebui sa te “vinzi” singur in fata angajatorului. Trebuie sa stii ca, in general, persoanele care iti dau referintele nu vor fi deranjate cu telefoane inutile.
Persoana aleasa sa-ti dea referintele trebuie intrebata daca accepta folosirea numelui sau in CV. De asemenea trebuie sa te asiguri ce va spune in cazul in care va fi contactat telefonic de angajator. Iti va mentiona punctele puternice sau pe cele slabe?

Daca un angajator cere o mapa personala (ex. grafic design, proiectare) va trebui sa o prezinti. Ca sa o prezinti, trebuie sa o ai. Realizarea unei mape personale ia ceva timp, asa ca trebuie pregatita continuu.

!!! Alte trucuri !!!

  • Poti sa omiti informatii personale ca: varsta, nationalitate sau starea civila.
    Daca aplici pentru o slujba in care acestea conteaza, atunci adauga-le la inceputul CV-ului.
  • Nu scrie “Curriculum Vitae” sau “Resume” la inceputul CV-ului tau. Nici data la care ti-ai scris CV-ul.
  • Asigura-te ca numele tau este scris in partea de sus a fiecarei pagini.
  • Include numarul paginilor pe toate paginile cu exceptia primei, de preferat in partea de sus a paginii.
  • Foloseste un dictionar pentru intelegerea clara a aptitudinilor/abilitatilor cerute de locul de munca si a contributiilor pe care le poti aduce tu in cadrul companiei.
  • Verifica prima forma pentru acuratete. Vezi daca nu ai omis ceva. Verifica ultima forma pentru greseli chiar inainte de a o tipari.
  • Pastreaza toate notitele pe care le-ai folosit la realizarea CV-ului.
  • Un CV trebuie pastrat la zi. De aceea va fi nevoie sa-l completezi din timp in timp.